Heeft u een fout gemaakt bij het betalen van de boete, bijvoorbeeld door een foute referentie te gebruiken of teveel over te schrijven? Dan zal u een brief ontvangen en kan u binnen de 10 dagen deze fout rechtzetten op de website www.verkeersboetes.be via de optie ‘correctie ongeldige betaling’. Uw boete is nu betaald. Zijn 10 dagen verstreken, dan wordt het bedrag automatisch op uw rekening terugbetaald. Opgelet: indien u zonder of met een foute referentie betaalt blijft uw boete onbetaald. U moet alsnog uw boete betalen en u zal een herinnering of minnelijke schikking ontvangen. Mogelijk wacht u al een tijdje op een terugbetaling. Bij ons staan nog heel wat teveel betaalde bedragen geregistreerd. De laatste weken stortten we al een eerste reeks van bedragen terug. Een tweede reeks van terugbetalingen staat gepland voor de komende weken. Als u op 30 april nog geen terugbetaling heeft ontvangen, neem dan terug contact op met ons.
Als u niet kunt inloggen op de website met behulp van de identiteitsgegevens naar u toegestuurd, gelieve dan de helpdesk te bellen op telefoonnummer: +32 (0)2 278 55 60.
Momenteel circuleren er frauduleuze e-mails om verkeersboetes te betalen.
De toon van de e-mails is meestal dringend en alarmerend. Voorbeeld: “U hebt nog een bedrag bij ons openstaan wegens het overtreden van een verkeersvoorschrift. U hebt al een herinnering ontvangen.”
Reageer niet op zo’n e-mail en betaal het gevraagde bedrag niet.
Begaat u een verkeersovertreding, dan stuurt de politie u een brief per post. Op die brief staan enkele gegevens waarmee u de boete op www.verkeersboetes.be kunt betalen.
De politie stuurt betalingsverzoeken nooit via e-mail.
Melden?
Wie dergelijke mails ontvangt, kan dat melden bij Safeonweb.be, via verdacht@safeonweb.be.
U vindt uw PV-nummer terug zowel op de brief onmiddellijke inning als op minnelijke schikking. Indien u over geen van beide documenten meer beschikt, kan u contact opnemen met het contact center op het nummer +32 (0)2 278 55 60 en een duplicaat van uw laatste aanvraag tot betaling op te vragen. Daarop vindt u de nodige gegevens om in te loggen op de website.
De betaling kon niet automatisch gelinkt worden aan uw boete, waarschijnlijk door gebrek aan de vermelding van de gestructureerde mededeling. Met de code op de brief kan u de betaling linken aan het PV. U kan dit via de website doen na identificatie met het PV-nummer en de identificatiecode en naar de optie 'correctie ongeldige betaling' te gaan. U kan uw code linken aan meerdere PV's zolang de betaling niet is opgebruikt.
Er wordt geen antwoordformulier meer meegestuurd. U kan het betwistingsformulier aanmaken door in te loggen op de website met het PV-nummer en identificatiecode. Via de rubriek 'Betwisting' kan u het betwistingsformulier invullen en afdrukken. U kan het betwistingsformulier eveneens aanvragen via het contact center op het nummer +32 (0)2 278 55 60, het document wordt dan per post verstuurd naar uw adres. Het formulier moet ingevuld en ondertekend worden teruggestuurd naar het adres vermeld op het document. Als uw betwisting wordt aanvaard, zal het dossier worden afgesloten, als uw betwisting niet wordt aanvaard, zal uw boetebedrag verhogen.
Er wordt geen antwoordformulier meer meegestuurd. U kan betwisten door in te loggen op de website met het PV-nummer en identificatiecode. Via de rubriek 'Betwisting' kan u het betwistingsformulier invullen en afdrukken. U kan het betwistingsformulier eveneens aanvragen via het contact center op het nummer +32 (0)2 278 55 60, het document wordt dan per post verstuurd naar uw adres. Een geldig formulier is ingevuld en ondertekend, en wordt teruggestuurd naar het adres vermeld op het document. Als uw betwisting wordt aanvaard, zal het dossier worden afgesloten, als uw betwisting niet wordt aanvaard, loopt de procedure verder.
Het versturen van een duplicaat van een PV kan 3 werkdagen in beslag nemen. Indien deze termijn is verstreken, kan u het contact center contacteren op het nummer +32 (0)2 278 55 60.
Een duplicaat van het PV kan enkel worden verstuurd naar het adres van het oorspronkelijk proces verbaal.
Ja u kan zowel via de website als via het contact center op het nummer +32 (0)2 278 55 60 een papieren versie van het betwistingsformulier laten verzenden via de post naar een willekeurig adres.